Näin Studi sai alkunsa

Pimeänä ja kylmänä sunnuntai-iltapäivänä 2. tammikuuta 2011 Linus Gunnarssonin luona vieraili kaksi luovaa nuorukaista, jotka halusivat keskustella liikeideasta. Linus oli kokenut yrittäjä, joka on osallisena nopeasti kasvavissa tietokonepeliyhtiöissä ja jolla on kokemusta yritysten perustamisesta. Nuoret olivat Gustaf Hård af Segerstad, joka ei pitänyt koulu- ja tekstikirjoista, ja Ludvig Dieden, joka oli opiskellut liiketaloutta Lundissa.

Nuorten alkuperäinen idea hylättiin nopeasti. Sen sijaan he keskustelivat koulukokemuksista, kuinka opetukset YouTubessa olivat usein kiinnostavampia ja kuinka videopelien kehittäjät olivat oppineet pitämään pelaajien kiinnostuksen hengissä. Gustaf ja Ludvig näyttivät YouTubesta matematiikan opetuksia, joista he todella pitivät. Opetukset oli tehnyt opettaja Gävlessä ja niitä katselivat säännöllisesti tuhannet, kiinnostuneet opiskelijat.

Muutamia päiviä myöhemmin matematiikanopettajan Mikael Bondestamin puhelin soi. No, voisiko hän kuvitella matkustavansa junalla Tukholmaan ja keskustella verkko-opetuksista Linuksen kanssa? Mickellä oli jo ennestään eniten katsojia Ruotsissa ja häntä arvostettiin paljon ympäri maata.

Samaan aikaan kun epätavallisen kylmä takatalvi vaihtui epätavallisen lämpimään kevääseen, hajanaiset suunnitelmat ja ideat muuttuivat organisoiduksi liiketoiminnaksi. Heillä oli ainutlaatuinen yhdistelmä tietoa: opettaja, joka osasi tehdä kiinnostavia video-opetuksia, kokenut yrittäjä, joka oli osallisena videopelien kehittämisessä sekä nuorten henkilökohtainen kokemus perinteisestä koulutuksesta ja verkko-opetuksista. Ja kaikki neljä heistä olivat halukkaita yrittämään jotain, jota ei oltu aiemmin tehty tällä tavalla.

Ajatuksena oli täydentää säännöllistä koulutusta, jonka pitäisi kiinnostaa myös opettajia ja vanhempia. Alussa osa maan parhaista opettajista sai pitää oppitunteja kaikista kouluaineista kameran edessä. Kuvaus itsessään oli helppoa ja hieman alkukantaista. Siihen ei ollut paljoakaan taloudellisia resursseja.

Kuinka parhaat opettajat löydettiin? Kyllä, matematiikan kohdalla valinta oli helppo: Mikael työskenteli läpi suurimman osan yläasteen matematiikasta viikonlopun aikana - jaettuna pitkiin, lyhyiden videoiden sarjoihin.

Muiden kouluaineiden kohdalla koko maan opiskelijat saivat äänestää opettajaa, joka tarjosi heidän mielestään parasta opetusta. Ei kovin tieteellistä, mutta keino löytää sopivia opettajia. Kaikki videot testattiin antamalla pienen opiskelijaryhmän katsoa ne. Tuli nopeasti selväksi, että videoiden täytyy olla lyhyitä, muuten opiskelijat menettävät keskittymisensä. Jälkeenpäin huomattiin, että opetusta pitävä opettaja jatkuvasti kuvaruudussa ei lisännyt mitään. Eivätkä opiskelijat tai tavalliset opettajat pitäneet ratkaisusta. Tämän seurauksena Studi palkkasi muutaman nuoren animaattorin vuonna 2012 tarkoituksena yrittää animoida videoita.

Ja se oli välitön menestys. Nyt oli mahdollista luoda animoituja hahmoja, joilla oli erilaiset persoonallisuudet ja toiminnot, jotka tukivat opetusta. Lisäksi palkattiin ammattimaisia ääninäyttelijöitä kertomaan tarinat ja dramatisoimaan. Tähän asti opetukset olivat saatavilla vain Ruotsissa. Mutta liittyen sodan alkamiseen Syyriassa, Ruotsi otti paljon arabiankielisiä pakolaisia. Mitä Studi voisi tehdä auttaakseen heitä? Kokeiluna osa videoista dubattiin arabiaksi. Innovaatioyritys Vinnovan taloudellisella tuella projekti laajeni niin, että kaikki opetukset olivat saatavilla dubattuina kolmessa oppiaineessa. Sitten se laajeni vielä pidemmälle neljällä lisäkielellä - ne olivat dari, tigrinya, somali ja englanti, lisäksi kaikkiin oppiaineisiin.

Samaan aikaan Studi käynnisti tutkimus- ja kehitysprojektin - Kieliprojektin - johon kunnat pystyivät liittymään vuosittaisella maksulla. Tämä antaa kuntien opiskelijoille ja opettajille pääsyn kaikkeen Studin opetusmateriaaliin. Kieliprojektin kautta myös tutkimuksen resurssit kanavoidaan. Ja jokaisella projektiin kuuluvalla on tietenkin oikeus katsella tutkimustuloksia ja mahdollisuus vaikuttaa näkemysten, ajatusten ja tilastojen avulla.

Tänä päivänä Studi on enemmän tai vähemmän kansainvälinen yritys. Saksassa ja Kanadassa olemme perustaneet yrityksen - Binogin - jonka liiketoiminta tapahtuu samoilla tavoilla kuin Ruotsissa. Jopa muita maita on jonossa. On myös suunnitelmia laajentaa pakolaisleireille, joissa koulutus on usein laiminlyöty. Olemme Ruotsissa markkinoiden johtava digitaalipelaaja. Opiskelijat yli 60 kunnassa saavat apua tänään, huolimatta siitä, ovatko he uusia opiskelijoita, onko heillä oppimisvaikeuksia tai ovatko he kunnianhimoisia ja haluavat pysyä yhden askeleen edellä koulutuksessa.